Conectarea echipamentelor de supraveghere la rețea

Conectarea echipamentelor de supraveghere la rețea reprezintă una dintre principalele caracteristici apreciate de către utilizatorii unui astfel de sistem. În trecut, sistemele de securitate erau monitorizate de către un agent, care trebuia să urmărească neîntrerupt monitoarele, astfel încât să se asigure că nu există evenimente care necesită intervenția fizică a echipei de securitate. O altă practică folosită era vizualizarea întregului material filmat pentru a identifica un eveniment important; la acel moment, însă, eventualele pagube erau deja produse.

Tehnologia a progresat atât de mult încât acum se pot primi notificări direct pe telefonul mobil sau tabletă, atunci când sistemul de supraveghere video identifică un eveniment neobișnuit. Cu siguranță, această funcție poate preveni pagube importante și oferă șanse mai bune utilizatorilor să oprească la timp o infracțiune.

Un echipament de supraveghere conectat la rețea permite vizualizarea imaginilor (live sau înregistrate) și configurarea acestuia de la distanță. Pentru acces la echipament prin internet, în majoritatea cazurilor este necesară o adresă IP vizibilă, cunoscută ca și adresă IP publică sau IP rutabil.

Pe teren pot apărea mai multe situații privind conectarea echipamentelor de supraveghere la rețea. Menționăm mai jos câteva dintre ele:

1. Conexiune la internet fără IP routabil, vizibil în rețeaua de Internet

– când furnizorul de internet nu asigură o adresă IP vizibilă în rețeaua Internet
– când se folosește un router sau modem 3G sau 4G (în unele cazuri)
– când nu avem acces la configurarea echipamentelor de rețea

În acest caz, conectarea echipamentelor de supraveghere la rețea se poate realiza folosind funcția P2P (peer to peer), pentru echipamentele în care este implementată. Această funcție folosește un server terț dedicat (de obicei al producătorului echipamentului video) la care se conectează atât echipamentul video, cât și utilizatorul. Echipamentul încarcă imaginile pe acest server, iar utilizatorul le descarcă. Dezavantajul este dependența de serverul P2P și transferul de bandă către acesta; în unele cazuri, transferul de bandă poate fi limitat automat pentru a deservi toate conexiunile. Desigur, mai intervine aici și înstrăinarea datelor, aspect ce poate fi considerat un dezavantaj de către clienții care își doresc control total asupra informațiilor deținute.

De asemenea, funcția P2P poate fi utilă ți în situația în care echipamentul este în spatele unuia sau mai multor routere și nu avem acces la configurarea acestora.

2. Conexiune la Internet cu IP fix și vizibil în rețeaua de Internet

-când furnizorul de Internet alocă o adresă IP fixă (de obicei în urma unui abonament special)
Acesta este cazul ideal pentru conectarea echipamentelor de supraveghere la rețea. În această situație trebuie forwardate (in router-ul gateway) porturile necesare pentru transferul de date către IP-ul echipamentului. Despre aceste porturi vom discuta în cele prezentate mai jos.

3. Conexiune la Internet cu IP dinamic dar vizibil în rețeaua de Internet

– majoritatea conexiunilor home-use folosesc IP alocat dinamic. Practic, adresa IP se modifică după fiecare restartare a endpoint-ului (router sau alt dispozitiv).

În acest caz, pentru conectarea echipamentelor de supraveghere la rețea trebuie folosit un server terț DDNS (dinamic DNS). Echipamentul video se conectează la serverul DDNS și raportează adresa IP după fiecare schimbare a acesteia. Utilizatorul va folosi drept adresă pentru accesarea dispozitivului, în loc de adresa IP, un nume de tipul „utilizator.serverddns.com”. Și în acest caz, porturile necesare pentru transferul de date către IP-ul echipamentului trebuie forwardate în router-ul gateway.

De obicei, echipamentele video IP folosesc două porturi pentru conexiuni TCP/IP:

– un port pentru date (generic denumit Port TCP) prin care se transmit imaginile și alte pachete de date (control, audio, comenzi ptz, etc.)
– un port pentru încărcarea unei pagini WEB (generic denumit Port HTTP) pentru configurare (echipamentul are un webserver încorporat)

În funcție de scopul echipamentului, se mai pot folosi și alte porturi pentru diverse funcții (HTTPS, UDP, RTSP, Telnet, etc).

Modalități de acces la distanță ale dispozitivelor de supraveghere:

conectarea echipamentelor de supraveghere la retea
Conexiune la Internet

1. Interfața WEB (accesibilă din orice browser) se folosește la configurarea echipamentului.

Într-o fereastră de browser se accesează adresa IP a dispozitivului, acesta din urmă returnând pagina de administrare a echipamentului. Porturile folosite pentru accesul paginii de configurare în Browser sunt atât cel WEB (HTTP PORT), cât și cel de date(TCP PORT).

Interfața WEB are următoarele caracteristici:
– Este disponibilă oricând, oriunde, pe orice tip de echipament (PC, tabletă, telefon), cross-platform (independent de sistemul de operare)
– Permite configurarea și accesul la majoritatea funcțiilor (vizualizare, redare, înregistrare, comenzi PTZ, upgrade firmware, etc.)
– Este recomandată pentru configurarea echipamentului. Un soft client are acces la majoritatea setărilor dar, în funcție de versiune, pot apărea unele diferențe care generează erori în funcționare. La configurare, interfața WEB asigură 100% compatibilitate cu firmware-ul instalat în echipament
– Anumite funcții specifice tipului de echipament sunt disponibile doar în interfața WEB (ex: analiza video inteligentă, detecție număr înmatriculare, mod coridor, etc.)
– Nu permite accesul la mai multe dispozitive simultan
– Nu este recomandat folosirea interfeței WEB la monitorizare sau înregistrare. Aceste funcții sunt implementate pentru a ajuta instalatorul în procesul de montaj
– În funcție de echipamentul de supraveghere, pot apărea limitări legate de anumite browsere WEB

2. Soft client dedicat supravegherii video (CMS – Central Management Software)

Softul client dedicat supravegherii video este o aplicație desktop, care se folosește la monitorizare, înregistrare și managementul echipamentelor video. Click >>aici<< pentru mai multe detalii.

3. Soft client pentru dispozitiv mobil sau smartphone

Soft client pentru dispozitiv mobil sau smartphone poate fi folosit atat pentru vizualizare, redare imagini cât și configurare dispozitiv. Este conceput să ofere mobilitate în procesul de supraveghere video și poate substitui softul CMS descris mai sus, dar cu o funcționalitate restrânsă. Click >>aici<< pentru mai multe detalii.

Conectarea echipamentelor de supraveghere la rețea și implicit monitorizarea acestora de la distanță, asigură o reacție optimă și în timp real a echipei de securitate, reducând în același timp costurile cu personalul de supraveghere.



Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *